De geschiedenis van goudsmederij Pierre d'Es

De geschiedenis van onze goudsmederij

Pierre d’Es is meer dan 49 jaar geleden opgericht door Peter van Es. Als 15-jarige kreeg Peter zijn eerste baan als leerling bij een goudsmederij. Daar begon hij via het oude gildenstelsel als leerling en klom hij al snel op tot gezel en uiteindelijk tot meester. Na het behalen van zijn meestertitel opende Peter zijn eigen goudsmederij aan de Insulindestaat in Rotterdam. Het bedrijf maakte een enorme groei door. Goudsmederij Pierre d’Es werd al snel een begrip in Rotterdam en omstreken. Geen opdracht is te veel of te gek. Gouden brilmonturen, gouden Tourbillon horloges, zilveren jojo’s en zelfs een gouden bikini werden gemaakt.

Vanaf 1993 is de zoon van Peter; Dimitri van Es behept met dezelfde passie, werkzaam in de goudsmederij. Al vanaf jeugdige leeftijd werkte hij met zijn vader mee in het goudsmidsatelier. Als 10-jarige verkoopt Dimitri al voor een paar stuivers zelfgemaakte zilveren ringen en hangers op het schoolplein. Hierdoor heeft Dimitri al zo’n 38 jaar ervaring in het goudsmeden.

Juweliers en vakgenoten uit alle delen van het land weten Pierre d’Es inmiddels te vinden. Wat een ander niet kan, dat kan bij Pierre d’Es wel. Halverwege 2008 heeft Peter wegens gezondheidsklachten zijn werk als goudsmid moeten beëindigen. In maart 2009 is Peter op 63-jarige leeftijd overleden. Een heel bijzondere, inspirerende persoonlijkheid en fantastisch vakman is hiermee verloren gegaan.

De goudsmederij aan het Ganzerikplein, zijn levenswerk, wordt nog immer met grote zorg en vakkundige toewijding voortgezet door Dimitri en zijn medewerkers. Traditiegetrouw worden er grote investeringen gedaan in de nieuwste apparatuur, zodat werken aan alle voorkomende metalen waar sieraden deze dagen van gemaakt worden geen probleem is voor ons. Computergestuurde laser(graveer)machines maken het oude ambacht weer springlevend.

Onze nieuwste aanwinst: een 3D printer zorgt zelfs voor een revolutie in onze manier van werken, ontwerpen worden hiermee tastbaar voor de klant.